Minicolleges in de Athenaeumbibliotheek

Gepubliceerd op: 13 februari 2018 18:38

Kruip weer terug in de collegebanken! In het kader van de Boekenweek 2018 organiseert de Athenaeumbibliotheek twee minicolleges, die elk een half uur duren. Bart Ramakers en Hans Mulder gaan in op verschillende onderwerpen die aansluiten bij het centrale thema van de Boekenweek: natuur. De minicolleges vinden plaats van 20.00 tot 21.30 uur in de hal van de Athenaeumbibliotheek (Klooster 12). Inloop is vanaf 19.30 en de toegang is gratis. Vanwege de beperkte ruimte graag van tevoren aanmelden bij Susanne de Jong via sdejong@obdeventer.nl

Bart Ramakers | Hoogleraar Oudere Nederlandse Letterkunde, Rijksuniversiteit Groningen
Reynaert: schurk of schatje?

De meeste lezers kennen hem: Reynaert de vos, titelheld van het middeleeuwse dierenepos Van den vos Reynaerde. Wie is die Reynaert eigenlijk? Deugt hij wel? De dertiende-eeuwse Reynaert is een moordenaar, een leugenaar en bedrieger, een verkrachter zelfs. Maakte hem dat in middeleeuwse ogen slecht? Dat is allesbehalve zeker.

Hans Mulder | Conservator Artis Bibliotheek, Universiteit van Amsterdam
Maria Sibylla Merian: de eerste ecoloog

AB2 China appelMaria Sibylla Merian (1647-1717) was de eerste die in 1679 de metamorfose van de rups tot vlinder voorbeeldig beschreef en afbeeldde mét hun voedselplant. In 1705 maakt ze in Amsterdam haar belangrijkste werk, dat over de Surinaamse insecten. Dit minicollege gaat over een zeer bijzondere wetenschapper en kunstenaar, wier leven en werk tot op heden door veel wetenschappers en liefhebbers wordt onderzocht.

Donderdag 15 maart
Aanvang: 19.30 uur  - 21.30 uur
Athenaeumbibliotheek, Klooster 12
Gratis toegang, aanmelden is verplicht!