Libris Geschiedenis Prijs-winnaar Sandra Langereis geeft lezing over Erasmus

Gepubliceerd op: 1 november 2021 09:24

In maart 2021 publiceerde Sandra Langereis een vernieuwende en uitvoerige biografie van Erasmus bij De Bezige Bij: Erasmus: dwarsdenker, waarmee ze de Libris Geschiedenis Prijs 2021 won. Tijdens deze lezing vertelt Sandra uitvoerig over de grote betekenis van Deventer in de vorming van Erasmus.

In de Kloosterzaal van de Athenaeumbibliotheek komt Sandra Langereis donderdag 25 november vertellen over het nieuwe beeld van Erasmus dat zij met haar jarenlange onderzoek naar voren heeft gebracht. Bovendien zal ze uitvoerig stilstaan bij de grote betekenis van Deventer in de vorming van dwarsdenker Erasmus, die als tiener jarenlang in de IJsselstad op school heeft gezeten en hier tot humanist werd gevormd.

Erasmus (1469?-1536) was 's werelds allereerste bestsellerauteur. Hij was geliefd bij lezers in heel Europa; hij werd gehaat door katholieke inquisiteurs en protestantse voormannen als Maarten Luther. Dankzij zijn beroemdste boek de Lof der zotheid genieten ook moderne lezers nog altijd van de satiricus Erasmus, die gerust kan worden beschouwd als de oervader van het huidige cabaret. Minder bekend is dat Erasmus in zijn eigen eeuw vooral werd bejubeld én verguisd als onbevreesde bijbelwetenschapper. De kritische omgang van Erasmus met heilige teksten en zijn levenslange inspanningen om gelovigen – jongeren en ouderen, mannen en vrouwen – om te scholen tot autonome bijbellezers maken zijn werk onverminderd actueel.

Over Sandra Langereis
Sandra Langereis (Amsterdam 1967) is historicus en biograaf. Ze werkte als docent geschiedenis aan de Universiteit Leiden en aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze eerder als historicus cum laude afstudeerde en cum laude promoveerde op boeken over het humanisme en literatuur en wetenschap in oudheid en renaissance. Haar biografie Erasmus: dwarsdenker verscheen in maart 2021 bij De Bezige Bij en is haar vijfde boek. Net als haar vorige biografie De woordenaar over uitgever Christoffel Plantijn, verkozen tot beste biografie van 2014 door de Volkskrant en beste geschiedenisboek van 2014 door Trouw, werd Erasmus: dwarsdenker genomineerd voor de Libris Geschiedenis Prijs. Met deze biografie wist ze de Libris Geschiedenis Prijs 2021 te winnen. Ze werkt nu aan een biografie van de diepgelovige heelalonderzoeker Eise Eisinga. https://www.debezigebij.nl/boek/erasmus-dwarsdenker/

Over de lezing
De lezing wordt vanuit De Schrijverscentrale gesubsidieerd door het Nederlands Letterenfonds. De lezing begint om 20.00 uur en vindt plaats in de Athenaeumbibliotheek aan Klooster 12. Boekhandel Praamstra is deze avond aanwezig met exemplaren van Erasmus: dwarsdenker en voor wie wil zal Sandra Langereis na afloop van de lezing haar boek signeren.

Aanmelden is verplicht en kan via deze link. De lezing is alleen toegankelijk met een geldig coronatoegangsbewijs. Dit geldt voor iedereen vanaf 13 jaar en ouder. Vanaf 14 jaar is ook het tonen van een geldig legitimatiebewijs verplicht (ID, paspoort of rijbewijs).