Lezing: Joost Halbertsma 1789-1869 - een biografie

Gepubliceerd op: 30 april 2018 10:29

Bijna vijftig jaar woonde Joost Halbertsma in Deventer. Alpita de Jong schreef zijn biografie en geeft een lezing over deze scherpzinnige, geliefde en gevreesde schrijver en dominee.

Dinsdag 15 mei | 15.30 uur tot 16.30 uur | Kloosterzaal Athenaeumbibliotheek

'Triomfen en tragedies van een uitmiddelpuntige Deventer dominee', is de ondertitel van het boek over Halbertsma. Met de nodige flair, een vleugje venijn en een flinke dosis zelfspot ging hij weloverwogen zijn ongewone gang. De Fries die in Deventer woonde bereisde heel Europa. Na 150 jaar is er een biografie verschenen over Joost Halbertsma, waarin het levensverhaal van deze oorspronkelijke denker en doener, letterkundige en redenaar, is opgetekend.

Auteur Alpita de Jong, gebruikte voor de biografie veel materiaal uit het archief van Joost Halbertsma, dat nog nooit eerder beschreven of getoond werd. Op uitnodiging van Uitgeverij Louise is zij te gast in de Athenaeumbibliotheek voor een lezing. Deelname is gratis maar in verband met de beperkte ruimte is aanmelden gewenst. U kunt zich per mail opgeven bij Suzan Folkerts: sfolkerts@obdeventer.nl. De Kloosterzaal van de Athenaeumbibliotheek is moeilijk bereikbaar voor mensen die slecht ter been zijn.