Leerlingen van Het Vlier bezoeken Athenaeumbibliotheek

Gepubliceerd op: 7 juni 2016 19:00

Meer dan 300 leerlingen van Het Vlier hebben in mei een bezoek gebracht aan de Athenaeumbibliotheek Deventer. Ze kregen informatie van medewerkers van de bibliotheek over de geschiedenis van het pand, over de boekdrukkunst en ze konden bijzondere schatten uit de 'Schatkamer' bekijken.

De meeste leerlingen kennen de Athenaeumbibliotheek alleen als rustige studieplek. Dit bezoek had een heel ander karakter, wat leuke vragen bij hen naar boven haalde: Waarom is de AB een bibliotheek en geen museum? Wat zijn al die mooie, oude boeken waard? En waarom worden ze bewaard? Interessante vragen!

Grote indruk maakten de de schatten die speciaal voor deze groepen uit de kluis zijn gehaald. Ze hebben het oudst gedrukte boek uit Deventer uit 1477 kunnen bewonderen.
Maar het getoonde 'abortiefje' was wel heel bijzonder. Dit is een boekje waarvan de bladen aanvoelen als perkament, maar wat gemaakt is van honderden velletjes van geaborteerde embryo's van dieren, meestal paarden.

Ze hadden ook nog een praktische tip voor ons: ook de grote zaal de hele dag open voor meer studieplekken.