Ina Kok neem ILAB Breslauerprijs in ontvangst

Gepubliceerd op: 25 mei 2018 10:23

Oud-conservator van de Athenaeumbibliotheek Ina Kok heeft de prestigieuze ILAB Breslauerprijs heeft gewonnen voor haar standaardwerk Woodcuts in incunabula printed in the Low Countries. Dit vierdelige naslagwerk brengt de houtsneden in kaart die gebruikt werden in incunabelen (gedrukte boeken tot het jaar 1500) uit de Nederlanden. Op 25 mei heeft ze de prijs in ontvangst genomen in Londen.

Voor haar winnende werk onderzocht Kok ruim 12.000 afdrukken van meer dan 3800 houtblokken. Uit haar analyse van de afbeeldingen blijkt dat de houtsneden voortdurend werden geruild, geleend, verkocht, overgeërfd, verzaagd en gekopieerd. In 2015 ontving zij voor dit werk al de Menno Hertzbergerprijs voor auteurs die zich onderscheiden met hun studie op het gebied van de bibliografie of de boekgeschiedenis. Nu wordt zij opnieuw gehuldigd met de ILAB Breslauerprijs, die elke vier jaar wordt toegekend door een internationale jury van antiquarische boekverkopers.

Foto: Henk Koopman