Grootse boekbandexpositie in de Athenaeumbibliotheek

Gepubliceerd op: 1 maart 2020 08:57

De jaarlijkse boekbandexpositie van de stichting Handboekbinden is vanaf 2 maart 2020 te zien in de hal van de Athenaeumbibliotheek. Vierenzestig boekbinders hebben ‘Van den vos Reynaerde’, het beroemde dierenepos uit de 13de eeuw, op een nieuwe, unieke wijze vormgegeven. Reynaert de vos, rebel van het eerste uur, is een middeleeuws literair icoon dat ons al eeuwen in de ban houdt. Reynaert is een rebel van een speciaal kaliber. Hij is sluw, egoïstisch, leugenachtig, pervers, gewelddadig en sarcastisch. De perfecte antiheld!

De expositie, ‘De Vos Reynaerde te kijk gezet in 64 boekbanden’, laat een bijzondere mix van klassieke en hedendaagse handgebonden boeken zien. Alle boeken hebben dezelfde authentieke inhoud, maar ieder boek heeft een bijzondere met de hand gemaakte boekband. Enkele boeken zijn gebonden op traditioneel middeleeuwse wijze. Er zijn ook meer eigentijdse exemplaren te bekijken die gemaakt zijn met gebruikmaking van hedendaagse materialen en technieken, maar dan met een knipoog naar de middeleeuwen.

Deze 64 handgebonden boeken zijn, naast enkele bijzondere historische exemplaren, van 2 maart tot en met 5 mei 2020 in de Athenaeumbibliotheek tentoongesteld. De expositie is gratis te bezichtigen tijdens openingsuren van de Athenaeumbibliotheek.