Georg Hartong onderscheiden als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau

Gepubliceerd op: 28 april 2020 08:52

Deventer Burgemeester Ron König reikte afgelopen vrijdag 14 koninklijke onderscheidingen uit aan mensen die zich op een bijzondere manier hebben ingezet voor onze samenleving. Onder de gelukkigen was ook Deventenaar Georg Hartong, die sinds 1984 actief is als vrijwilliger bij de Vereniging van Vrienden van de Stads- of Athenaeumbibliotheek.

Georg Hartong werd vrijdag vanwege de coronamaatregelen telefonisch onderscheiden als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Behalve voor de Athenaeumbibliotheek zette hij zich de afgelopen jaren ook in voor onder andere de Vereeniging tot beoefening van Overijsselsch Regt en Geschiedenis en Museum Geert Groote Huis. Al meer dan veertig jaar verzamelt Hartong boeken over Overijssel. Sinds 1991 bevindt een groot deel van zijn collectie zich in de Athenaeumbibliotheek. De afgelopen jaren vulde hij die collectie aan met talrijke schenkingen van bijzondere Overijsselse boeken. De naar hem vernoemde collectie Hartong telt inmiddels meer dan 2500 titels, waarvan meer dan 500 uniek zijn in Nederlandse openbare collecties. Museum Geert Groote Huis eerde Hartong vorig jaar nog met een tentoonstelling in zijn naam. Zijn onderzoek leverde belangrijke aanwinsten op voor hun boekenbezit. Ook wij zijn Hartong dankbaar voor zijn schenkingen en zijn advies.

Omdat het daadwerkelijke opspelden van de versierselen op 24 april niet plaats kon vinden, wordt nog gezocht naar één landelijk moment waarop dat alsnog kan gebeuren.

Foto: Boek 'Laus ululae ad conscriptos ululantium patres et patronos' uit de Collectie Hartong. Dit bijzondere boek is overigens online in te zien op de website van de Athenaeumcollecties.