Gedicht 'Diepe indruk' van Daphne Nijhof opgenomen in de Athenaeumbibliotheek

Gepubliceerd op: 6 februari 2020 09:05

Het gedicht ‘Diepe indruk’ van de Deventerse Daphne Nijhof is begin februari opgenomen in de collectie van de Athenaeumbibliotheek. Het gedicht brengt een ode aan de Deventer diepdruk en is geschreven naar aanleiding van de sluiting van de laatste grote drukkerij van Deventer, Roto Smeets.

Het bedrijf, dat onder andere de Margriet en Donald Duck drukte, vroeg op 16 april 2019 faillissement aan nadat het als gevolg van verslechterde marktomstandigheden in zwaar weer was beland. Deze gebeurtenis greep Daphne Nijhof zo aan dat ze er een gedicht over schreef en die inzond voor het item ‘Dichter op 2019’ van NPO Radio 1. Haar gedicht was een van de twaalf inzendingen die geselecteerd werd. Op 30 december 2019 mocht Daphne het gedicht live in de studio voordragen bij Ronald Giphart en Dolf Jansen.

Met de sluiting van Roto Smeets kwam een einde aan meer dan 540 jaar drukgeschiedenis in Deventer. Waar in de middeleeuwen een grote productie van handgeschreven boeken op gang kwam, ontpopte Deventer zich in de 15e eeuw tot de grootste drukkersstad van de Noordelijke Nederlanden. Jarenlang kwamen talloze boeken van de persen van de vele drukkerijen die in Deventer gevestigd waren. De Athenaeumbibliotheek beheert een grote collectie boeken die bij Deventer drukkerijen zijn verschenen. Zo bewaart de bibliotheek het eerste gedrukte boek van Deventer, de Liber Bibliae Moralis, dat in 1477 bij Richard Pafraet verscheen en de Weghwyser door de provintie van Overyssel, een boekje met kaarten dat begin 18e eeuw door Jan de Lat werd gedrukt.

Een fragment van de uitzending waarin Daphne haar gedicht voorleest, is hier terug te zien. Het gedicht kun je hier lezen.