Dubbeltentoonstelling ‘Handschriften uit Harderwijk’: 200 jaar collectie Gelderse Academie in de Athenaeumbibliotheek

Gepubliceerd op: 26 augustus 2020 08:44

In 2020 is het precies tweehonderd jaar geleden dat de collectie van de universiteit van Harderwijk naar Deventer verhuisde. Nadat de universiteit van Harderwijk, ook wel de Gelderse Academie genoemd, definitief haar deuren sloot, kwam in 1820 een groot deel van het bibliotheekbezit bij koninklijk besluit naar Deventer. Met de komst van de bijna 3300 handgeschreven en gedrukte boeken verdrievoudigde de collectie van de Athenaeumbibliotheek. Tweehonderd jaar na de overdracht is een deel van de boeken nu opnieuw te bewonderen tijdens de dubbeltentoonstelling ‘Handschriften uit Harderwijk’ in de Athenaeumbibliotheek en de Bibliotheek Centrum.

Ter gelegenheid van het jubileum van de Harderwijk-collectie is bij de tentoonstelling een gratis boekje uitgebracht. In het boekje wordt de geschiedenis van de Gelderse Academie verteld en wordt een selectie van handschriften en van gedrukte boeken met handgeschreven notities gepresenteerd.

In het boekje en in de tentoonstelling staan de vroegere bezitters van de gepresenteerde boeken centraal, en de weg die deze werken hebben afgelegd voordat ze in Deventer terecht kwamen. Dat levert bijzondere verhalen op. Een deel van de collectie valt onder 'roofgoed'. Ook dat is een verhaal dat tijdens de tentoonstelling aan bod komt.

De tentoonstelling is van 1 september tot en met 16 december gratis te bekijken in de Athenaeumbibliotheek en de Bibliotheek Centrum.