Deventer Liederenhandschrift

Gepubliceerd op: 13 maart 2018 18:35

Literatuurhistorica Cécile de Morrée (Universiteit Utrecht) geeft een lezing over het Deventer liederenhandschrift. Maar komt dit middeleeuwse handschrift eigenlijk wel uit Deventer?

Het Deventer liederenhandschrift is een van de omvangrijkste bundels van Nederlandse liedjes uit de middeleeuwen. Het handschrift bevat 92 religieuze liedteksten, waaronder een lied over Lebuïnus en de stad Deventer. Op grond van de inhoud wordt dan ook al meer dan honderd jaar gedacht dat dit handschrift werd gebruikt in een Deventer convent van zusters van het gemene leven.

Toch blijven veel vragen onbeantwoord, want wat weten we eigenlijk over de religieuze liedcultuur in Deventer en omgeving? En hoe nauw is de relatie tussen deze stad en de liedbundel eigenlijk precies?

Literatuurhistorica Cécile de Morrée neemt u mee op een puzzeltocht door de late middeleeuwen, zodat u na afloop zelf een antwoord kunt geven op de vraag: komt het Deventer liederenhandschrift eigenlijk wel uit Deventer?

De lezing is de tweede uit een serie van drie waarin jonge onderzoeksters ingaan op diverse onderwerpen waarbij een link wordt gelegd met de bijzondere collectie van de Athenaeumbibliotheek.

Donderdag 5 april | 17.00 uur - 18.00 uur
Athenaeumbibliotheek | Het Klooster 12

De inloop is vanaf 16.30 uur en de toegang is gratis. Vanwege de beperkte ruimte graag van tevoren aanmelden bij Susanne de Jong via sdejong@obdeventer.nl.