Catalogus aangevuld met links naar duizenden gedigitaliseerde boeken

Gepubliceerd op: 16 december 2021 09:24

In 2019 en 2020 zijn duizenden boeken uit de Athenaeumbibliotheek gedigitaliseerd door Google in een samenwerkingsproject met de Koninklijke Bibliotheek. De boeken uit de Athenaeumbibliotheek werden uitgekozen omdat ze uniek zijn in Nederlandse publieke collecties. Ze dateren uit de periode 1550-1870 en zijn vrij van auteursrechten. Ook boeken uit de bruikleencollectie van de Vereeniging tot beoefening van Overijsselsch Regt en Geschiedenis werden gedigitaliseerd.

Deze gedigitaliseerde boeken waren tot dit jaar alleen beschikbaar via de KB, Worldcat, Delpher en natuurlijk Google Books zelf. Onlangs zijn met hulp van de KB ook duizenden links naar die gedigitaliseerde boeken in de catalogus van de Athenaeumbibliotheek opgenomen. Gebruikers van de online catalogus zien nu in een oogopslag of een exemplaar uit de Athenaeumbibliotheek is gedigitaliseerd en kunnen het digitale exemplaar online bekijken.

De Athenaeumbibliotheek heeft middels diverse projecten boeken laten digitaliseren. In het Geheugen zijn de collecties 'Overijsselse Oude Kinderboeken en Centsprenten' en 'Literaire Archieven van Deventer Literatoren' te vinden. Op onze eigen website Athenaeumcollecties zijn diverse bijzondere collecties zoals middeleeuwse handschriften en oude gedrukte werken in te zien en te downloaden. Ook naar die gedigitaliseerde boeken wordt met links verwezen in de catalogus.