Athenaeumcollecties vernieuwd

Gepubliceerd op: 26 april 2021 16:07

De website met de gedigitaliseerde collecties van de Athenaeumbibliotheek heeft een nieuw uiterlijk gekregen. Door de vernieuwde structuur zijn de gedigitaliseerde werken onderverdeeld in zeven deelverzamelingen en twee databanken, die tegelijk of per deelcollectie te bekijken en te doorzoeken zijn.

Met deze nieuwe indeling komen we tegemoet aan de wensen en zoekgewoonten van gebruikers. De gedigitaliseerde collecties zijn onderverdeeld in zeven deelverzamelingen: Middeleeuwse handschriften (tot 1601), Moderne handschriften (vanaf 1601), Oude gedrukte werken (tot 1801), Moderne gedrukte werken (vanaf 1801), Atlassen en kaarten, Overijsselse oude kinderboeken en centsprenten, en Archieven Deventer letterkundigen. Daarnaast zijn er op de website twee databanken te vinden met informatie over schrijvers en drukkers die in Deventer actief zijn of zijn geweest. Met behulp van de zoekfunctie kunnen alle collecties en databanken tegelijk of per deelverzameling doorzocht worden.

Alle gedigitaliseerde werken op Athenaeumcollecties zijn volledig door te bladeren en de foto’s zijn gratis te downloaden. De afgelopen jaren zijn veel handschriften en gedrukte boeken toegevoegd aan onze digitale collecties. Inmiddels zijn er bijna 2000 werken gedigitaliseerd. De komende jaren hopen wij alle handschriften te kunnen digitaliseren en voor iedereen toegankelijk te maken op Athenaeumcollecties.