Athenaeumbibliotheek haalt zeven Deventer drukken terug naar huis

Gepubliceerd op: 25 oktober 2019 09:13

De Athenaeumbibliotheek is zeven bijzondere boeken rijker. Het gaat om vier incunabelen, drukken van voor 1501, en drie postincunabelen, drukken tot 1540. Wat ze naast de respectabele ouderdom met elkaar gemeen hebben, is de Deventer connectie. Zes van de zeven zijn gedrukt door beroemde Deventer drukkers en eentje komt uit Keulen, maar is voorzien van commentaar van de Deventer docent Johannes Synthen. “We zijn er heel erg blij mee dat deze zeven boeken terug zijn in Deventer. Hier horen ze thuis en kunnen we ze voor het nageslacht bewaren”, aldus conservator van de Athenaeumbibliotheek Suzan Folkerts.

De zeven drukken komen uit een particuliere collectie en zijn op 24 oktober officieel overhandigd. Het is zeldzaam dat een dergelijk aanbod op de markt komt. Voor de Bibliotheek Deventer een reden om gelijk belangstelling te tonen en te onderzoeken of aankoop tot de mogelijkheden kon behoren. In het jubileumjaar 2018, waarin Deventer 1250 jaar stad was, de Bibliotheek haar 100-jarig bestaan vierde én de nieuwe Bibliotheek Centrum aan de Stromarkt open ging, heeft de bibliotheek geld gereserveerd voor een bijzondere aankoop voor de collectie van de Athenaeumbibliotheek. Suzan Folkerts: “De drukken kwam binnen handbereik toen de eigenaar 40% korting gaf op de taxatiewaarde omdat ook hij vond dat de boeken in Deventer hoorden te zijn. Mede door een schenking van de Vereniging van Vrienden van de Stads- of Athenaeumbibliotheek en een donatie van de Stichting Wesselings – Van Breemen is het dus gelukt.”

Beschikbaar voor het grote publiek
De boeken komen uiteindelijk in de kluis, maar niet voordat ze gecatalogiseerd en gedigitaliseerd zijn. Daarmee wordt de inhoud beschikbaar gesteld voor onderzoek en studie en krijgen de werken min of meer hun oude functie terug. De boeken hebben namelijk allemaal een rol gehad in het onderwijs aan de Latijnse school in Deventer. De school gaf opdracht om in de klassieke talen van de auteurs te drukken. Dat resulteerde volgens Folkerts in een typografische bijzonderheid: “De bekende Deventer drukker Pafraet drukte als eerste in Noord-Europa Griekse letters, dat kun je dus nu zien in een van de boeken! Een uniek stuk geschiedenis.”

Interessante feiten in een lezing
Er is veel te vertellen over de bijzondere drukken. Voor wie nieuwsgierig is geeft Suzan Folkerts een zeer toegankelijke lezing op zondag 3 november tijdens de Dag van Respect. De lezing begint om 15.00 uur op het Marktplein in de Bibliotheek Centrum aan de Stromarkt. De drukken zelf zijn drie maanden lang tijdens openingstijden te zien in de hal van de Athenaeumbibliotheek aan het  Klooster 12.