Vraagbaak

Erik Baaij kwam een paar jaar geleden voor een open sollicitatie naar de bibliotheek gewandeld. Hij wilde ‘een steentje bijdragen’. Erik werd dé digihulp van de Bibliotheek.

Vandaag is de wandeling van de Zandweerd naar de Stromarkt routine. En een kleine wekelijkse piek. Net als de beloning erna, het visje van de markt. Daartussenin beantwoordt Erik – datamanager van beroep, een soort waakhond voor digitale privacy – vragen van bezoekers van de Bibliotheek. Tijdens zijn spreekuur gaat het over mobiele telefoons die ‘vol’ zitten, apps die weigeren en andere digitale en elektronische vraagstukken. "Mijn openingszin is meestal: ‘Je hebt dus een computer die niet doet wat jij wil.’ En dan branden ze los”, vertelt Erik na grofweg duizend klanten, leden en niet-leden. Het gratis spreekuur is bijna altijd ‘uitverkocht’.

De veertiger was al op de middelbare school goed met computers. "Op mijn achtste had ik mijn eerste Commodore. Als ‘de IT-hulp’ hielp ik bekenden van mijn ouders en van onze volleybalvereniging, maar ook studiegenoten." Van het aanmaken van e-mailadressen tot het installeren van geheugenkaarten. "Vaak moest ik op onderzoek uit en leerde ik er van." Dat is nu niet meer het geval: "Het gros van de vragen gaat over e-readers." Toch geeft het vrijwilligerswerk Erik voldoening. "Méér dan mijn baan dat doet. Ik wil me nuttig maken. Al tijdens mijn studie zag ik dat niet iedereen de digitale ontwikkelingen bijbenen kan zolang het internet niet voor iedereen geschikt en begrijpelijk wordt gemaakt."

De meeste bezoekers van Eriks spreekuren slagen. "Dan zijn de foto’s overgezet en komen de verhalen: ‘Kijk, dat is mijn zoon!’, zeggen ze dan blij." Soms is geen oplossing voorhanden, vaak omdat de apparatuur verouderd is. "Het gros van de klanten heeft de zestig jaar al wel aangetikt. Nu komen mensen met hun hulpvraag bij de bibliotheek, twintig jaar geleden was dit nog wel anders, dan hielp ik mensen, meestal op de zolderkamer, met hun computer"

Beelden gemaakt door Peter Fleur van de Fotokring